Poprawianie błędów/uzupełnianie braków - Academy 13415 M1151

Moderator: kubisz

Poprawianie błędów/uzupełnianie braków - Academy 13415 M1151

Postprzez kubisz » 17 paź 2013, 13:13

Postanowiłem w jednym miejscu zebrać wszystkie uwagi i wskazówki przydatne do wykonania jak najbardziej prawidłowego modelu z zestawu ACADEMY - 13415 - M1151 Enhanced Capacity Armament Carrier. Zestaw ten, choć naprawdę bardzo solidnie i porządnie wykokany, z dobrymi detalami, ma jednak swoje błędy i braki. Część z nich można łatwo poprawić i uzupełnić, część wymaga większego nakładu pracy bądż zakupienia zestawów waloryzacyjnych. Ale po kolei.

I. Miejsca, na które należy zwrócić uwagę podczas montażu. Nie są to błędy czy braki, po prostu trzeba poświęcić im kilka chwil więcej. Są to 3 słabe punkty modelu, mogące sprawić kłopot ze spasowaniem:

1. Mocowanie deski rozdzielczej do przedniego okna: kanał nawiewu (element E9) przeszkadza w prawidłowym osadzeniu deski. Należy lekko podciąć w przednim oknie (element B7) miejsce, o które opiera się element E9 oraz zmniejszyć wypustkę montażową dla tego elementu w desce (element B2).
_________________________________________________________________________________________________________________________

2. Mocowanie maski do dolnej części nadwozia: należy uważać na prawidłowe zamontowanie części filtra powietrza (elementy E12 i E59) do przedniego okna (element B7). Trzeba je przyklejać jednocześnie z montażem maski, wtedy wszystko ładnie się ułoży. Zbyt wysoko lub zbyt nisko przyklejony filtr i maska będzie odstawać (a wypustki montażowe w elemencie B7 nie ustawiają filtra w jednoznacznym położeniu).
_________________________________________________________________________________________________________________________

3. Tylna klapa bagażnika (element B16) jest nieco za wąska w stosunku do paki, po jej przyklejeniu w pozycji zamkniętej są szpary między jej krawędzią, a wewnętrzną stroną nadkoli.
_________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________


II. Braki zestawu. Czyli elementy pominięte, a dobrze widoczne w pojeździe rzeczywistym.

1. Brak dopancerzenia spodu. Tutaj można obejrzeć, jak to wygląda w wariancie M1151A1:
viewtopic.php?f=18&t=310&p=21885#p21885
Wersja modelu Academy to M1151A1 w/B1, czyli wariant z dodatkowym opancerzeniem po bokach. Te 2 warianty najłatwiej odróżnić po tym, że M1151A1 ma takie schodkowe mocowania dopancerzenia spodu wchodzące na boki pojazdu, jak na tym zdjęciu autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
Wersja M1151A1 w/B1 ma dodatkowe dopancerzenie boków przykrywające te "schodki", ale dopancerzenie spodu pozostaje takie samo. Brak ten można uzupełnić na 2 sposoby:
- wersja łatwa, ale droga: kupujemy zestaw Eduard (36211) M-1151 EAC underbody protection FRAG2:
http://www.eduard.com/store/Eduard/M-11 ... aram=36211
- wersja trudna, ale tania: to samo robimy od podstaw, zerkając na zdjęcia podlinkowane wyżej. Albo np. drukujemy odpowiednio wyskalowany rysunek blaszki ze strony Eduarda i wzorując się na nim wycinamy płyty dopancerzenia z cienkiego polistyrenu.
Osobna sprawa to dopancerzenie nadkoli, najtrudniejszy element do ewentualnego wykonania od podstaw. Są w tym Eduardzie, ale są także w zestawie Legend Productions (LF1227) M1151 Detailing Set, który moim zdaniem jest tu niezbędny, o czym poniżej.
_________________________________________________________________________________________________________________________

2. Brak klimatyzatorów w tylnych nadkolach. Obudowy widać na poniższych zdjęciach autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
Obrazek
Sprawę rozwiązuje wspomniany wyżej zestaw Legenda, ewentualnie własnoręczna dłubanina. Przy okazji - kawałkiem papieru trzeba załatać otwory w nadwoziu za kratkami klimatyzatorów naklejanymi na tylnych nadkolach. Znikną wtedy widoczne przez tą kratkę łączenia połówek obudowy klimatyzatorów.
_________________________________________________________________________________________________________________________

3. Brak jednej z gaśnic automatycznego systemu gaśniczego AFES oraz brak skrzynki sterowniczej tego systemu. W oryginale ten system to 3 elementy, widoczne na poniższych zdjęciach autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
W modelu mamy tylko jedną gaśnicę.
_________________________________________________________________________________________________________________________

4. Braki w elektronice. W modelu znajdziemy zestaw radio SINCGARS + system BFT. Z systemu BFT mamy niestety tylko 2/5 składowych - antenę zewnętrzną (elementy E27 i E28) oraz monitor (elementy E76 i E77). Brakuje klawiatury, jednostki centralnej i odbiornika GPS (DAGR). Tutaj można się ratować np. podbierając DAGR z modeli M1114 Bronco (tam też brakuje klawiatury i jednostki centralnej) lub kupując jakiś dodatkowy zestaw elektroniki. Pamiętać należy, że w tych aftermarketowych zestawach nie znajdziemy odbiornika DAGR, jedynie starszy PLGR, którego DAGR zastąpił. A w M1151, który jest najnowszą wersją Armament Carriera, powinien już znaleźć się DAGR (choć oczywiście wyjątki mogły się trafić).

Oprócz braków składowych BFT problemem jest także stolik po elektronikę (ten sam problem mają M1114 Bronco). Tak powinien ten stolik wyglądać:
Obrazek Obrazek
Zdjęcia: Hans-Hermann Bühling z tego walkaroundu.
Ratunkiem jest zakup jednego z czterech zestawów:
- Voyager (PEA259) HUMVEE Blue Force Tracker & SincGar Unit,
- ET Model (E35-078) Blue Force Tracker & SINCGAR Unit,
- D-Toys (DT35-003) Moden US AFV FBCB-BFT,
- D-Toys (DT35-066) Moden US AFV FBCB-BFT system (ten zestaw zastąpił powyższy).
Voyager i ET Model są właściwie bliźniacze, ten pierwszy jest nieco tańszy. Oba zestawy D-Toys przedatwiają nieco inny typ stolika, stary to tylko elementy żywiczne, zawiera on również antenę Duke, głośnik, drugą słuchawkę i dodatkowy odbiornik-nadajnik RT-1439 (składnik radia SINCGARS), jednakże brakuje w nim anteny BFT i PLGRa. Nowy D-Toys również jest nieco bogatszy - posiada antenę Duke, głośnik, drugą słuchawkę, podstawę anteny SINCGARS, antena BFT także jest, a zamiast PLGR mamy DAGR. Oczywiście oba D-Toysy są droższe.

W modelu znajdziemy także antenę systemu anty-IED Duke. Tutaj z kolei brakuje skrzynki sterowniczej. Sprawę może załatwić nie otwierając bagażnika w modelu - taka skrzynka jest w nim przewożona, więc możemy wmówić sobie i innym, że i w naszym modelu takowa się znajduje.
Brakuje też skrzynki interkomu, czyli czegoś takiego:
Obrazek
Kolejne zdjęcie Brenta Sauera.
Tutaj ratunkiem może być M1114 Bronco, gdzie są 2 typy skrzynek.
_________________________________________________________________________________________________________________________

5. Braki odwzorowania elementów na spodniej części nadwozia, masce i pod dachem. Wszędzie tam jest płasko. Oczywiście można sobie podarować widok modelu od spodu, ale jak się ma do tego wszelkie poprawianie np. układu wydechowego? Można sobie podarować spód maski, ale przez przednie nadkola widać bardzo dobrze kawał tejże maski od spodu. Sufit kabiny? Przy otwarciu choćby jednych drzwi płaski dach wręcz straszy. Zakres doróbek jest tutaj ogromny.
_________________________________________________________________________________________________________________________

6. Kratki w grillach. Może nie jest to brak, bo przecież kratki owe w modelu są, ale chodzi mi o sposób ich wykonania. Odlano je w całości z maską i powiększoną obudową chłodnicy, tak więc realistyczne ich wykonanie będzie wymagało ostrożnego wycięcia i zastąpienia fototrawionymi siatkami, albo np. wykonania porządnego washa i "wyciągnięcia" siatek malowaniem.
_________________________________________________________________________________________________________________________

7. Płyty opancerzenia za tylnymi fotelami. Widoczne na tych zdjęciach:
Obrazek
Obrazek
Zdjęcie pierwsze: Brent Sauera, drugie: tomcat28.
Można je dorobić na podstawie poniższego schematu, dodając kilka śrub:
Obrazek
_________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________


III. Błędy zestawu. Czyli coś, co trzeba poprawić, chcąc mieć porządny merytorycznie model.

1. Z tylnej partii ramy podwozia należy usunąć to, co zaznaczyłem na czerwono na poniższym zdjęciu, zamiast tego powinny być 2 wsporniki układające się w literę "V" (zaznaczone na zielono):
Obrazek
Zdjęcie pożyczone z tego warsztatu Sebastiana.
W oryginale wygląda to tak:
Obrazek
Obrazek
Na pierwszym zdjęciu (które nie pamiętam skąd pochodzi) jest M1025A2, ale zasada ta sama. Na drugim (autorstwa Brenta Sauera) jest już M1151 i widać, w którym miejscu wsporniki są zamocowane do zderzaka. Czyli w sumie nie jest to takie "V" ze szpicem, ale jego ramiona są nieco odsunięte od siebie. Wsporniki są identyczne jak te, które "podpierają" zderzak od zewnętrznej strony. Po przeróbce powinno to wyglądać tak:
Obrazek
Zdjęcie znowu pożyczone z tego warsztatu Sebastiana.
_________________________________________________________________________________________________________________________

2. Model ma nieprawidłowy tłumik. Jest on jednoczęściowy, jak w starszych wersjach Humvee. Powinien być dwuczęściowy (tłumik + katalizator). Prawidłowy w swoich modelach M1114 zrobiło Bronco, a tutaj przykładowe podwozie modelu M1025 przerobione na właściwe dla M1113 (zasada ta sama, co w M1151):
Obrazek
Zdjęcie pożyczone z tego mojego warsztatu.
Prosty sposób na przerobienie - z zestawowego tłumika M1151 odcinamy dwie części o odpowiednich długościach. Tłumik ma okrągły przekrój, więc po prostu sklejamy obie połówki i zaszpachlowujemy dziurę od strony cięcia. Katalizator jest owalny w przekroju, więc obie połówki uciętego zestawowego tłumika nieco odchudzamy na papierze ściernym, potem sklejamy razem i wyrównujemy miejsca sklejenia, potem znów zaszpachlowujemy dziurę od strony cięcia. Dorabiamy mały odcinek rury łączacy oba elementy i gotowe.
_________________________________________________________________________________________________________________________

3. Nieprawidłowy przebieg rury wydechowej przy silniku. Nowsze silniki Humvee posiadają kolektor spalin tylko z jednej strony, tymczasem Academy wykonało tu początkowy odcinek układu wydechowego jak dla starszych Humvee, z rurami biegnącymi po obu stronach silnika. Należy usunąć fragment rury zaznaczony na czerwono na poniższym zdjęciu, a "zakręt" rury ładnie wyrównać.
Obrazek
Zdjęcie pożyczone z tego warsztatu kilkenny'ego (uwaga - jest tam jeszcze nie przerobiony tłumik).
To o czym pisałem widać też na zdjęciu w punkcie wyżej, oraz tutaj:
Obrazek
_________________________________________________________________________________________________________________________

4. Zbyt wysokie zawieszenie oraz za małe koła. Na wszystkich zdjęciach ciężki M1151 "siedzi" sporo niżej, niż gotowy model z pudła. Elementy zawieszenia odlano ze zbyt małym ugięciem wahaczy, co w połączeniu z kołami o za małej o 1 mm średnicy daje zbyt duże prześwity pod nadkolami. O, proszę:
Obrazek
Zdjęcie z tej strony.
Można próbować kombinować przeróbkę samemu, ale łatwe to raczej nie będzie. Można też posiłkować się którymś z poniższych zestawów:
- D-Corporation (DCM 35002 E) Humvee Suspension Set,
- Wind Mark Models (WF306) M1151 Suspension Conversion Set,
- DEF Model (DM35009) M1151 Suspension + MT/R tire set (for Academy 1/35 M1151).
W pierwszych dwóch są tylko elementy zawieszenia, w ostatnim także świetne koła MT/R. WWM i Def Model to dokładnie te same elementy zawieszenia, D-Corp zrobiła je nieco tylko inaczej technologicznie. No właśnie - koła. Tutaj też warto pomyśleś o wymianie, zestawowe nie są złe, ale tę zbyt małą średnicę jednak widać. W oryginalnych M1151 trafiały się różne rodzaje kół (Wrangler MT, Wrangler MT/R, BFGoodrich Baja MT/V), wybór alternatywy jest dość spory.
_________________________________________________________________________________________________________________________

5. Nieprawidłowe umieszczenie narzędzi. W modelu zaproponowano rozwiązanie jak w starszych wersjach Humvee (kosz pod tyłem ramy), w M1151 prawidłowe miejsce to wewnętrzna strona tylnej klapy bagażnika, jak na poniższym zdjęciu autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
Pomocny jest tutaj wspomniany wyżej Legend Productions (LF1227) M1151 Detailing Set, gdzie znajdziemy właściwe żywiczne narzędzia.
_________________________________________________________________________________________________________________________

6. Podest strzelca. Instrukcja nakazuje nam go użyć, w żadnym M1151 takowego nie widziałem. Otwory montażowe w podłodze należy zaszpachlować, a na środku należy dorobić gniazdo dodatkowego pasa bezpieczeństwa, jak na poniższym zdjęciu autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
_________________________________________________________________________________________________________________________

7. Nieprawidłowy właz w obrotnicy. Prawidłowy widać na poniższych zdjęciach autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
Obrazek
Tymczasem w modelu znajdziemy właz prawidłowy dla wersji M1114. Również "zaślepka" obok włazu wymaga korekty - w zestawie jest okrągła, w oryginale sześciokątna.
_________________________________________________________________________________________________________________________

8. Nieprawidłowe elementy mechanizmu obracania wieżą. W modelu znajdziemy elementy systemu Battery Powered Motorized Traversing Unit (BPMTU), właściwego dla M1114. W M1151 wygląda to inaczej, o tak:
Obrazek
Znów fotka Brenta Sauera.
Żeby było weselej Bronco częściowo zrobiło w swoich M1114 system prawidłowy dla M1151, jest tam ten czarny element widoczny po przeciwległej stronie otworu obrotnicy na powyższym zdjęciu, srebrny element po prawej stronie trzeba zrobić od podstaw.
_________________________________________________________________________________________________________________________

9. Nieco nieprawidłowy kształt maski. Chodzi o umiejscowienie głównych reflektorów. Na zdjęciach oryginałów widać, że ich dolna krawędź jest na równi z krawędzią maski/nadkola. W modelu reflektory są za nisko. Dla zobrazowania tematu fotki:
[url=http://i1117.photobucket.com/albums/k586/kubisz6/01-1.jpg.htmlObrazek[/url] [url=http://i1117.photobucket.com/albums/k586/kubisz6/mmzimg13072079454890.jpg.htmlObrazek[/url]
Zdjęcie modelu ze strony http://www.mmzone.co.kr/album/view.php?id=40594, zdjęcie pojazdu rzeczywistego ze strony http://www.flickr.com.
Nie rzuca się to właściwie w oczy, ale po porównaniu zdjęć (zwłaszcza pojazdu rzeczywistego i modelu z "profilu") lekkie różnice widać. No i rzeczywiście coś w tym jest, bo powstał zestaw korygujący ową nieprawidłowość: Wind Mark Models (WF307) M1151 Bonnet & Radiator Grille Set.
Poprawioną maskę znajdziemy także w zestawach:
- D-Corporation (DCM 35003 E) Humvee Bonnet & Roof Turret Update Set,
- Wind Mark Models (WF308) M1151 update set #1 for ACADEMY 13415 kit.
_________________________________________________________________________________________________________________________
10. Do usunięcia jest niepotrzebny okrągły element na prawej stronie dachu bagażnika, tuż za krawędzią dachu kabiny:
Obrazek
W oryginale nic takiego nie ma:
Obrazek
Zdjęcie ze strony http://www.flickr.com.
_________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________


W powyższym zestawieniu uwzględniłem tylko sprawy "grubsze". W doróbki można bawić się bez końca, wyszukując brakujące drobne elementy (np. korek spustowy zbiornika paliwa, przewód zasilający skrzynkę klimatyzacji, kable przy elektronice, nawiew klimy pod kierownicą, mocowania wyposażenia dodatkowego w bagażniku itp.). To już dla masochistów, lubiących godzinami ślęczeć nad zdjęciami oryginałów i wyszukujących takie duperele :gut:
Avatar użytkownika
kubisz
Moderator
 
Posty: 9853
Dołączył(a): 30 maja 2010, 21:50
Lokalizacja: Będzin

Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość