Poprawianie błędów/uzupełnianie braków - Bronco 35080 M1114

Moderator: kubisz

Poprawianie błędów/uzupełnianie braków - Bronco 35080 M1114

Postprzez kubisz » 25 paź 2013, 13:43

Postanowiłem w jednym miejscu zebrać wszystkie uwagi i wskazówki przydatne do wykonania jak najbardziej prawidłowego modelu z zestawu BRONCO MODELS - CB35080 - M1114 Up-armored Tactical Vehicle. Uwagi będą dotyczyć również innych zestawów Humvee tej firmy, czyli CB35092 - M1114 Up-armored Heavy Tactical Vehicle oraz CB35136 - M1114 Up-Armored Vehicle w/XM153 CROWS II. Te 3 to zdecydowanie najlepsze zestawy wtryskowe pozwalające na budowę jakiegoś HMMWV, jednakże i one posiadają pewne błędy i braki. Część z nich można łatwo poprawić i uzupełnić, część wymaga większego nakładu pracy bądż zakupienia zestawów waloryzacyjnych. Ale po kolei.


I. Uwagi i wskazówki:

1. W kroku 1 instrukcji zestawu CB35080 pomylono zawieszenie przednie z tylnym. Czyli coś co jest podpisane jako "Front Axle" jest w rzeczywistości zawieszeniem tylnym, a "Rear Axle" - przednim. W zestawach CB35080 i CB35136 jest już to poprawione. Być może problem dotyczył tylko pierwszych partii produkowanych modeli i obecnie instrukcje zestawu CB35080 drukowane są już bez tego błędu.
_________________________________________________________________________________________________________________________

2. Montaż reflektorów. Czyli szkiełek. Instrukcja zaleca ich wklejenie podczas montażu całego podzespołu przedniego grilla pomiędzy dwa elementy D26 i D32. To może rodzić problemy później - wiadomo, podczas malowania i innych zabiegów kosmetycznych trzeba na szkiełka uważac. Na szczęście nie trzeba tego wykonywać w ten sposób. Spokojnie można elementy przezroczyste wkleić do już gotowego modelu, nawet bez odcinania kołeczków ustalających położenie (są takowe ze względu na rysunek na szkle reflektorów). Kołeczki ładnie można wsunąć pod skosem w wycięcia w elemencie D32, a potem całe szkiełka wcisnąć w odpowiednie otwory.
_________________________________________________________________________________________________________________________

3. Fotele. A właściwie ich siedziska. Odciśnięte są w nich wielkie poślady jakiegoś ogromnego dupska. No tak to po prostu wygląda. Warto te zapadliska nieco zaszpachlować, zwłaszcza wykonując model z otwartymi drzwiami.
_________________________________________________________________________________________________________________________

4. Opancerzenie podłogi wewnątrz pojazdu. Instrukcja pokazuje montaż dużej płyty pancernej (element D23) pokrywającej całą podłogę. Zestaw waloryzacyjny Legend Productions (LF1218) M1114 Detailing Set (for Bronco) proponuje montaż mniejszej płyty (element fototrawiony B2), pokrywającej około połowy podłogi w jej środkowej części. Oba warianty są prawidłowe, zdarzały się również egzemplarze w ogóle bez opancerzenia. Wszystko zależy od okresu, w jakim chcemy umieścić nasz model - im później (przed, a potem w okresie OIF), tym opancerzenie większe.
Również podest strzelca (element D21) jest opcjonalny - zdarzały się egzemplarze bez niego.
_________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________


II. Braki zestawu. Czyli elementy pominięte, a dobrze widoczne w pojeździe rzeczywistym.

1. Brak dopancerzenia nadkoli, jeśli chodzi o zestawy CB35080 i CB35136, czyli dla zwykłego M1114:
Obrazek
Obrazek
Zdjęcia: Brent Sauer.
Z przodu jest w miarę ok, elementy dopancerzenia tylnych nadkoli znajdziemy we wspomnianym zestawie waloryzacyjnym Legend Productions (LF1218) M1114 Detailing Set (for Bronco).
Z kolei w zestawie CB35092 (M1114 Frag 5, gdzie to dopancerzenie wygląda nieco inaczej) znajdziemy fototrawione elementy dopancerzenia.
_________________________________________________________________________________________________________________________

2. Brak tylnej wyciągarki. Jest to element standardowy dla M1114, unikatowy w Humvee. Szkoda, że został całkowicie pominięty. Tak wygląda wyciągarka w oryginale:
Obrazek Obrazek Obrazek
Zdjęcia: Brent Sauer.
Elementy wyciągarki można znaleźć w konwersji na czeskiego M1114 SKP Model (SKP 105) M1114 Frag 5 Detail set for Bronco kit, przeznaczonej co prawda do zestawu CB35092, ale akurat wyciągarka jest taka sama w każdym M1114.
_________________________________________________________________________________________________________________________

3. Pasy do przywiązywania wyposażenia dodatkowego do tylnej klapy zostały odlane razem z tą klapą. No cóż, nie jest to zbyt fortunne rozwiązanie, trzeba się postarać, żeby to ładnie wyodrębnić malowaniem i cieniowaniem. Lub jakoś przerobić (np. w świetnym zestawie waloryzującym Voyager Model (PE35397) Modern USMC HUMVEE M1114 w/CIP/smoke discharge (For Bronco 35080) można znaleźć fototrawione pasy).
_________________________________________________________________________________________________________________________

4. Braki w elektronice. W modelu znajdziemy zestaw radio SINCGARS + system BFT. Z systemu BFT mamy niestety tylko 3/5 składowych - antenę zewnętrzną, monitor i odbiornik GPS (do wyboru PLGR lub DAGR). Brakuje klawiatury i jednostki centralnej. Tutaj można się ratować kupując jakiś dodatkowy zestaw elektroniki.
W zestawie CB35092 znajdziemy także antenę systemu anty-IED Duke. Tutaj z kolei brakuje skrzynki sterowniczej. Sprawę może załatwić nie otwierając bagażnika w modelu - taka skrzynka jest w nim przewożona, więc możemy wmówić sobie i innym, że i w naszym modelu takowa się znajduje.
Także stolik na elektronikę pozostawia wiele do życzenia, powinien być raczej taki (ten sam problem ma M1151 Academy):
Obrazek
Rysunek z manuala M1113/M1114/M1116.
Tak to wygląda na zdjęciach oryginałów (źródło nieznane):
Obrazek Obrazek
Co prawda na początku OIF zdarzało się, że montowano BFT na zwykłym stoliku pod radio, przykręcając monitor obok radia, a CPU do podłogi. Dlatego rozwiązanie zaproponowane przez Bronco można od biedy przyjąć. Dla chcących być w całkowitej zgodzie z merytoryką, ratunkiem jest zakup jednego z czterech zestawów:
- Voyager (PEA259) HUMVEE Blue Force Tracker & SincGar Unit,
- ET Model (E35-078) Blue Force Tracker & SINCGAR Unit,
- D-Toys (DT35-003) Moden US AFV FBCB-BFT,
- D-Toys (DT35-066) Moden US AFV FBCB-BFT system (ten zestaw zastąpił powyższy).
Voyager i ET Model są właściwie bliźniacze, ten pierwszy jest nieco tańszy. Oba zestawy D-Toys przedatwiają nieco inny typ stolika, stary to tylko elementy żywiczne, zawiera on również antenę Duke, głośnik, drugą słuchawkę i dodatkowy odbiornik-nadajnik RT-1439 (składnik radia SINCGARS), jednakże brakuje w nim anteny BFT i PLGRa. Nowy D-Toys również jest nieco bogatszy - posiada antenę Duke, głośnik, drugą słuchawkę, podstawę anteny SINCGARS, antena BFT także jest, a zamiast PLGR mamy DAGR. Oczywiście oba D-Toysy są droższe.
_________________________________________________________________________________________________________________________

5. Brak skrzynki sterowania układem przeciwoblodzeniowym przedniego okna. Układ ten był standardowy dla M1114, stąd też takowa skrzynka powinna się w modelu znaleźć. Widoczna jest ona na poniższym zdjęciu (źródło nieznane), na dole słupka między szybami:
Obrazek
_________________________________________________________________________________________________________________________

6. Brak narzędzi. Producent modelu nie przewidział ich w ogóle, w M1114 prawidłowe miejsce to wewnętrzna strona tylnej klapy bagażnika, podobnie jak na poniższym zdjęciu M1151 autorstwa Brenta Sauera:
Obrazek
Pomocny może być tutaj zestaw waloryzacyjny dla modelu M1151 Academy, Legend Productions (LF1227) M1151 Detailing Set, gdzie znajdziemy właściwe żywiczne narzędzia.
_________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________


III. Błędy zestawu. Czyli coś, co trzeba poprawić, chcąc mieć porządny merytorycznie model.

1. Z tylnej partii ramy podwozia należy usunąć to, co zaznaczyłem na czerwono na poniższym zdjęciu (jest tam rama z M1151 Academy, ale zasada ta sama), zamiast tego powinny być 2 wsporniki układające się w literę "V" (zaznaczone na zielono):
Obrazek
Zdjęcie pożyczone z tego warsztatu Sebastiana.
W oryginale wygląda to tak:
Obrazek
Obrazek
Na pierwszym zdjęciu (które nie pamiętam skąd pochodzi) jest M1025A2, na drugim (autorstwa Brenta Sauera) jest M1151, ale zasada ta sama. Na drugim widać, w którym miejscu wsporniki są zamocowane do zderzaka. Czyli w sumie nie jest to takie "V" ze szpicem, ale jego ramiona są nieco odsunięte od siebie. Wsporniki są identyczne jak te, które "podpierają" zderzak od zewnętrznej strony. Po przeróbce powinno to wyglądać tak:
Obrazek
Zdjęcie znowu pożyczone z tego warsztatu Sebastiana. Znowu to M1151, ale też znowu zasada ta sama.
_________________________________________________________________________________________________________________________

2. Skrzynka nawiewów klimatyzacji zamiast mocowań na amunicję. W modelu znajdziemy element D22, który jest ową skrzynką nawiewów, ale właściwą dla wersji M1151/M1165/M1167 (w dodatku element ten jest za mały, więc nie przyda się do modelu którejś z tych 3 wersji). W M1114 w tm miejscu powinien być stelaż na 3 duże skrzunki amunicyjne. Tak jak to jest na poniższym zdjęciu (źródło nieznane):
Obrazek
Jak można sobie z tym poradzić? Otóż instrukcja proponuje do bagażnika element Ed9. Z tego elementu odcinamy stelaż na te 3 duże skrzynki i dajemy do kabiny, a w bagażniku zostawiamy tylko stelaż na 2 małe, umieszczone na prawym nadkolu, tak jak poniżej:
Obrazek
Rysunek z manuala M1113/M1114/M1116.
W bagażniku raczej niespotykany był aż tak duży stelaż, jak element Ed9, częściej można było znaleźć mocowania na kanistry, których w modelu brakuje.
_________________________________________________________________________________________________________________________

3. Zły kształt nawiewów na przegrodzie kabina/bagażnik i górnej kratki osłony klimatyzatora na dachu bagażniku. Róźnice są niewielkie, niemal niezauważalne, ale osiągnąć ideał pozwalają elementy ze wspomnianego zestawu waloryzacyjnego Legend Productions (LF1218) M1114 Detailing Set (for Bronco). Czy gra jest warta świeczki? Być może sprawa z elementem wewnętrznym tak, ale już z kratkami na dachu bagażnika to kwestia dyskusyjna, bo zestawowe są ładnie i delikatnie odlane, z prześwitami pomiędzy poszczególnymi żaluzjami. W zestawie waloryzacyjnym znajdziemy pełny, żywiczny "klocek".
_________________________________________________________________________________________________________________________

4. Najsłabszy punkt modelu oraz największy i najtrudniejszy do poprawy błąd - otwór na obrotnicę w dachu jest przesunięty o około 6 mm do tyłu, bardzo słabo odtworzono pierścień pod obrotnicą (element Ca1). Zerknijcie na to porównanie:
Obrazek
Po lewej element zestawowy, po prawej prawidłowy z zestawu Live Resin (LRE-35152) Amor turret base, przód pojazdu jest u góry. Widać, jak różne są proporcje broncowych wsporników przednich i tylnych (prawidłowe w elemencie Live Resin są niemal równe). Druga sprawa to bardzo cienkie te wsporniki pierścienia zestawowego i nieprawidłowe boczne mocowania pałąka B (również dobrze widoczne na powyższym zdjęciu). Montując elementy pod dachem wg propozycji Bronco otrzymujemy zbyt "płaski" sufit. Chodzi o to, że pierścień obrotnicy w modelu wchodzą pomiędzy fragmenty "wykładziny":
Obrazek
Zdjęcie pożyczone z tego warsztatu Zderzaka.
W rzeczywistości wykładzina jest pod elementami konstrukcji:
Obrazek
http://www.steelsoldiers.com
Chcąc choć trochę upodobnić sufit do oryginału bez korygowania położenia otworu w dachu warto zrezygnować z przyklejania "wykładziny" (grubaśne elementy D17 i D18), zrobić jej imitację np. z papieru, wymienić wsporniki i boczne mocowania pałąka B na dorobione grubsze.
Gdyby ktoś chciał jednak poprawiać położenie otworu w dachu, to wiadomo - z przodu trzeba wyciąć łuk w dachu, a z tyłu kawałek obecnej dziury załatać. Warto tu pamiętać, że ślady po łataniu od spodu zasłoni nowa wykładzina, od góry zaś są spore szanse, że w przypadku montowania jakiejkolwiek wieży tył tejże wieży również zasłoni dziurę od góry (czyli największy problem jest w przypadku wykonywania pojazdu bez wieży).
_________________________________________________________________________________________________________________________

5. Kalkomanie opracowano dla egzemplarzy ze starym typem drzwi, podczas gdy w zestawie znajdziemy drzwi typu nowego. No cóż, albo przymykamy na to oko, albo szukamy oznaczeń odpowiednich dla wersji z nowymi drzwiami, albo strugamy stary typ drzwi.
Na pierwszym zdjęciu poniżej stare, oryginalne drzwi, na drugim drzwi dopancerzone:
Obrazek Obrazek
Źródło nieznane.
Te drugie mają po prostu przymocowaną dodatkową płytę pancerną, a najbardziej charakterystycznym elementem pozwalającym na ich odróżnienie to wycięcie na klamkę w dodatkowej płycie.
_________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________


W powyższym zestawieniu uwzględniłem tylko sprawy "grubsze". W doróbki można bawić się bez końca, wyszukując brakujące drobne elementy (np. kable przy elektronice, mocowania wyposażenia dodatkowego w bagażniku, cięgna na wewnętrznej stronie drzwi itp.). To już dla masochistów, lubiących godzinami ślęczeć nad zdjęciami oryginałów i wyszukujących takie duperele :gut:
Avatar użytkownika
kubisz
Moderator
 
Posty: 9915
Dołączył(a): 30 maja 2010, 20:50
Lokalizacja: Będzin

Powrót do Zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość